15 februari 2023

Hästföretagarforum: Sammanfattning

Hej Sveriges hästföretagare!

Vad roligt att ni var på plats och lyssnade på föreläsningen Boosta ditt varumärke på sociala medier med en genomtänkt strategi! Förhoppningsvis har ni fått med er lite nya tankar och verktyg för hur du kan stärka ditt varumärke och boosta dina sociala medier. På den här sidan får du möjlighet att fräscha upp minnet från föreläsningen och få lite extra tips från oss.

VARUMÄRKE – Få kunden att välja er!

När sociala medier lanserades för sisådär 10-15 år sedan kunde de tidigare aktörerna, det vill säga företag, enbart ha konvertering som mål. Marknaden var så ny och konkurrensen låg vilket gav en minst sagt god utgångspunkt för att få en rejäl return on investment för de insatser man gjorde på sociala medier. Men dagsläget ser annorlunda ut. Vi blir dagligen matade med produkter, tjänster och erbjudanden från tonvis av företag världen över. Det räcker inte med att ha ”marknadens bästa produkt” – Kunden kommer välja er på grund av ert varumärke.

Varför ni ska bygga ett starkt varumärke:

  • Konkurrensfördel. Kunderna kommer att fortsätta välja er oavsett om era konkurrenter erbjuder bättre pris eller värde.
  • Hygienstämpel. Ett genomarbetat varumärke bygger tillit och ser mer trovärdigt ut, än ett varumärke som har otydlig grafisk profil och utseende.
  • Igenkänning. Ni kommer lättare bli igenkända med mindre insatser. Ett riktigt starkt varumärke behöver ingen hisspitch för att era kunder ska förstå vad ni gör och känna igen er direkt.
  • Association. Ni skapar en känsla av vem kunden vill bli och vad för typ av varumärke hen vill associera sig med. Om ni lyckas matcha rätt association till rätt kundgrupp – då kommer ni se stor förändring i er försäljning och spridning!
  • Tillit. Ett starkt varumärke ser professionellt och pålitligt ut, någonting som bygger tillit hos er målgrupp.

SOCIALA MEDIER – Så fungerar det!

Sociala medier är precis som det låter – sociala! Den vanligaste missuppfattningen varumärken gör, oavsett om man bedriver ett företag eller är ett personligt brand, är att man pratar inför målgruppen på sociala medier. Men vi människor är sociala och att ständigt lyssna på en monolog är inte intressant, och målgruppen kommer förlora sitt intresse. Sociala medier är en tvåvägskommunikation där vi alla konkurrerar om att fånga uppmärksamhet. Om ni använder era sociala medier och talar med er målgrupp, kommer det skapa ett engagemang och intresse. Och det kommer fler vilja bli en del av!

DE TRE I:NA – Så skapar ni engagemang!

En vanlig känsla hos många som arbetar med sociala medier är: ”Åh, jag vet inte vad jag ska publicera idag!”. Det är inte konstigt att känna och tänka det, och inte speciellt svårt att lösa heller! Börja med att definiera era tre I:n, det vill säga: Inspiration, Information och Intresse. Vad gör ni som inspirerar er målgrupp? Vad kan vi prata om som informerar om vad vi gör och varför? Vad skapar intresse?

STRATEGI – Definiera vad ni ska prata om!

För att lyckas med era sociala kanaler måste ni göra förarbetet. Det blir sällan bra om ni direkt går ut på sociala medier och börjar masspublicera innehåll utan strategi. Då kommer ni förmodligen inte märka av något resultat och tiden blir bortkastad. Börja därför med att ta fram en grafisk profil. En grafisk profil är hur ert varumärke ser ut, smakar och doftar. Det ska vara kopplat till vilka ni vill vara och vad ni tror er målgrupp gillar. Tänk på att använda samma typsnitt, färger och språk genomgående på såväl hemsida, sociala medier och tryckt material!

Steg 2 är att definiera era målgrupper. Se längre än bara deras ålder och huvudsakliga intresse. Försök personifiera målgruppen och deras beteenden. Hur ser deras vardag ut? Vilka kändisar och influencers följer dem? Ju mer ni förstår er målgrupp, desto lättare har ni att skapa innehåll på sociala medier som målgruppen gillar!

När ni har spikat er grafiska profil och definierat er målgrupp ska ni därefter ta fram kategorier att arbeta ifrån. Kategorier är ämnen som ni regelbundet kan prata om i era sociala medier. Utgå ifrån de tre I:na och skapa kategorier som engagerar er målgrupp. Tänk längre än bara ”försäljning” eller ”hästar”!

BOOSTA ERA SOCIALA MEDIER!

Om ni lyckas underhålla och engagera era befintliga följare kommer fler vilja delta! Därför ska ni alltid fokusera på att delvis engagera er nuvarande publik men även att attrahera nya. För att underhålla dagens följare kan ni involvera dem i story genom att ha frågestunder, omröstningar och visa upp olika delar av er verksamhet! Gör innehåll som er målgrupp kan relatera till. Det kan exempelvis vara någonting ni brinner eller arbetar för, utmaningar i den bransch ni verkar inom eller en personlig historia. Även att anordna tävlingar och olika typer av give away´s är ett enkelt sätt att underhålla.

För att nå ut till nya följare är det viktigt att använda nya funktioner och nyheter som sociala media-apparna erbjuder. Exempelvis är rörligt väldigt effektivt i nuläget. Även att använda det nätverk du har! Finns det någon med stark följarskara som du arbetar med, eller kanske en tidigare kund? Använd det i era kanaler, och glöm inte bort att tagga!

Vi önskar stort lycka till med era sociala kanaler! Om ni är nyfikna på vad vi kan hjälpa er med, så finns vi bara ett mail bort! Kontakta oss på contact@mediahousebyrf.se.