
När räckvidden på Instagram haltar
Den vanligaste frågan jag får av företag som såväl kreatörer och influencers är att deras innehåll på Instagram inte syns. Det finns publicerat – men ingen ser det. Det är alltså räckvidden på kontot som haltar. Räckvidd handlar kortfattat om hur många som får upp ditt innehåll i deras flöde. Just räckvidd är alltså något du verkligen bör prioritera, både som företag och som kreatör. Det spelar ingen roll hur många följare du har om det du publicerar inte når dem. Och lösningen sitter generellt i den omtalade och ibland ökända algoritmen.
Instagram & algoritmer – en crash course
En algoritm styr vilket innehåll du ser på din Instagram. Som ni många vet så styrs inte ert flöde av en kronologisk följd (dvs att ni ser de senaste uppdateringarna), utan ibland kan man få upp inlägg som är 5 dagar gamla. En vanlig missuppfattning är att Instagram styrs av en enda gigantisk algoritm – men det stämmer inte. Alla delar av plattformen har olika typer av algoritmer. Det förklarar varför ditt Reels-flöde kan bestå av en viss typ av videor, samtidigt som ditt bild-flöde kan bestå av något helt annat.
Anledningar till att algoritmen finns är:
- Instagram vill ge dig en bättre upplevelse
- Prioriterar konton och innehåll du visar intresse för och engagerar dig i, baseras på tex vilka du brukar integrera med
- Att annonserna ska vara av relevant för just dig, baseras på vad Instagram upplever du är intresserad i
- Prioritera typ av media och format du föredrar (bild, video)
- Och mycket mer.
Sambandet mellan algoritmen och räckvidden
Och nu ska jag berätta i övergripande drag om hur du kan påverka din räckvidd, genom att använda och förstå algoritmen!
Innan du sätter igång är det viktigt att du har klart för dig vad du vill med ditt Instagram-konto. Det vanligaste är:
- Som företag vill du nå ut till nya, potentiella kunder som har intresse av din produkt.
- Som kreatör är du ute efter personer som tycker att din kanal är intressant och något man vill stanna kvar vid.
Oavsett om du är ett företag eller en kreatör är det en specifik målgrupp du vill nå. Målgruppen behöver du först och främst specificera – för att därefter personifiera. Anledningen till att du ska personifiera målgruppen är för att få en förståelse för vilka inlägg och konton Instagram prioriterar hos din målgrupp. Exempel på frågor du kan ställa dig:
- Vad intresserar din målgrupp?
- Vilket typ av innehåll stannar de vid?
- Vad gillar dem?
- Vilka konton följer dem?
- Vilka inlägg och konton interagerar dom i?
Här är det viktigt att gå utanför den bransch du verkar inom och se mer på målgruppens livstil. Målgruppen är intresserad av fler saker och områden i livet än enbart det du säljer eller pratar om i din kanal. Ju mer du förstår din målgrupp, desto lättare förstår du hur deras Instagram ser ut. Och det är ju på deras Instagram du vill synas!
Med lite arbete kommer du kunna se en röd tråd av vad dessa personer faktiskt intresseras av på Instagram. Din uppgift nu är att skapa innehåll som stämmer överens med detta och på så sätt hamna i din målgrupps ”algoritm-flöde”. Det kommer ge dig en högre räckvidd hos dina redan befintliga följare och framför allt – nå ut till nya.
Blev det här ännu mer förvirrande? Vi gör gärna jobbet åt dig. Kontakta mig och Nina för att veta mer 🖤
Hej du företagare!
Ett tips för dig är att passa på att boka vårt företagspaket – Kickstarta med Instagram! Det är fram till 31 december 20% rabatt på paketet 🖤
Om oss & Media House by RF
Media House by RF är Sveriges ledande medieföretag inom ridsport där vi dagligen hjälper företag och profiler att nå ut med sina sociala kanaler. Bakom företaget står Rebecka Fredriksson tillsammans med Nina Aronsson. Rebecka och Nina är två specialister (och fantaster) av såväl sociala medier som marknadsföring och varumärke. Rebecka har en stor passion för just företag inom ridsport och tituleras vanligen som ”ridsportens expert på sociala medier”. Nina är utbildad marknadskommunikatör med ett öga för att skapa engagerande sociala kanaler som ger konvertering.
